Home

   
WETGEVING
Reiscontractenwet
 

Nederlands | Français

 

Nieuws

Na enkele moeilijke jaren voor de reissector in het algemeen, en bij uitbreiding ook voor de Geschillencommissie Reizen, was 2023 een quasi normaal jaar.

Dat vertaalt zich zowel in het aantal dossiers dat we openden als de wettelijke termijnen die konden gerespecteerd worden. De absolute cijfers liggen wat lager dan vorig jaar maar zijn te verklaren doordat covid-gerelateerde geschillen verdwenen zijn.

In de Arbitrageprocedure waren er 49 dossiers (tegenover 58 dossiers in 2022). Zoals zo vaak vinden we de categorie "kwaliteit van het verblijf" op de eerste plaats van het type geschillen (13 of 26,5%). Geschillen i.v.m. "contractafsluiting" (16,3%) en "Vervoer" (12,3%) vullen de top 3 aan.

In de Verzoeningsprocedure waren er 10 dossiers (tegenover 16 dossiers in 2022), die vooral geschillen betroffen over vluchten en de kwaliteit van het verblijf. Verder werden minder verzoeningen met een akkoord afgesloten dan de voorgaande jaren. Dit kan toeval zijn bij een laag aantal geschillen maar we zullen dit in de volgende jaren nauwgezet opvolgen.

Als zogenaamde Gekwalificeerde Entiteit tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting wordt de Geschillencommissie erkend en gecontroleerd door de overheid. Eén van de voornaamste kenmerken van een Gekwalificeerde Entiteit is dat geschillen in 90 dagen afgehandeld moeten worden. Zowel in de Arbitrageprocedure als in de verzoeningsprocedure leverde het respecteren van de termijn geen probleem op met respectievelijk gemiddeld 90 en 53 dagen.

Naar jaarlijkse gewoonte wens ik zowel de Minister van Economie, de Staatssecretaris voor Consumentenbescherming als de Minister van Justitie te danken voor hun financiële en logistieke steun in 2023. De Geschillencommissie Reizen hoopt ook in de toekomst te kunnen blijven rekenen op die steun, die onontbeerlijk is voor haar voortbestaan en werking.

Tenslotte maak ik ook graag van de gelegenheid gebruik om alle aangesloten beroepsverenigingen en Test-Aankoop alsook alle verzoeners, alle voorzitters van de arbitrale colleges, alle arbiters en de leden van het secretariaat te bedanken op wie we steeds hebben kunnen rekenen om alles vlot te laten verlopen. Bedankt ook voor jullie aanwezigheid en enthousiasme op onze jaarlijkse studiedag.

Anne Moriau
26 April 2024

 
SECRETARIAAT

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel
Tel : 02/277.62.15 – 02/277.61.80
reisgeschillen@clv-gr.be